‘Elke dag andere cliënten, andere stoornissen, geen dag is hetzelfde’

In 2010 studeerde Manouk Krauth (30) af als logopedist aan de Hogeschool van Rotterdam. Ze maakte een vliegende start: ze startte direct haar eigen praktijk bij Logopedie Toolenburg in Hoofddorp.

Manouk Krauth 250x175

In 2015 gingen de verschillende praktijken bij Logopedie Toolenburg op in een maatschap.

‘Ik wist al vroeg dat ik logopedist wilde worden, al toen ik een jaar of vijftien was. Ik wilde iets medisch doen, werken met mensen van verschillende leeftijden en mensen iets leren – maar niet als echte juf. Ook moest het creatief zijn en iets te maken hebben met spraak en taal. Logopedie beantwoordt aan al die eisen. Ik heb dan ook geen moment spijt gehad van mijn keuze.

Mijn werk is zo afwisselend. Elke dag andere cliënten, andere stoornissen, geen dag is hetzelfde. Het geeft me heel veel voldoening om cliënten te kunnen helpen. Al hangt het wel voor een groot deel af van hun motivatie – of de motivatie van de ouders, als het om kinderen gaat – hoe succesvol de behandeling is. Dat halve uurtje in de week in de praktijk gaat natuurlijk niet het verschil maken, ze moeten echt zelf oefenen. Daarom geef ik heel gerichte adviezen en oefeningen mee naar huis. Toch een beetje de juf dus, maar dan één op één.

Administratie in de pauze
Voor mijn werk heb ik ook veel contact met andere disciplines, zoals huisartsen, tandartsen, orthodontisten, kno-artsen en ook leerkrachten. Die contacten zijn belangrijk. Ten eerste zijn de artsen onze verwijzers en ten tweede kun je heel direct overleggen over cliënten. Ten derde zorg ik op deze manier voor meer bekendheid over het vak. Het zijn al die contacten die mijn werk zo leuk maken.
Natuurlijk is het niet alleen maar leuk. Weinig verrassend, maar administratie is niet mijn hobby. De administratieve druk wordt steeds hoger, ik ben nooit klaar. Ik heb er al aardig wat pauzes en vrije tijd aan opgeofferd.

Alles in Intramed
Gelukkig heb ik wel een heel prettig softwareprogramma voor mijn administratie: dat van Intramed. Ik gebruik het sinds 2010 en ik vind het heel handig. Je agenda, de boekhouding, facturen, declaraties, patiëntendossiers, to do-lijstjes: alles zit erin. Ik zit in een werkgroep bij Intramed, samen met andere logopedisten. Intramed vertelt ons welke vernieuwingen aan het programma op stapel staan en wij mogen onze mening erover geven. Het programma wordt telkens vernieuwd en verbeterd.
Ook prettig: Intramed heeft een goede helpdesk met ruime openingstijden, ook in de avond. Vakinhoudelijke vragen kunnen ze helaas niet beantwoorden, dus daarom heb ik in 2013 de Facebookgroep Intramed voor logopedisten opgericht. Inmiddels zijn er 234 leden, inclusief een aantal medewerkers van Intramed. We beantwoorden elkaars vragen en helpen elkaar zo een handje.’