Blog Eva Legierse

Eva Legierse studeerde in 2015 als logopedist af aan de Hogeschool Rotterdam. Daarna ging ze aan de slag in Logopediepraktijk Peter Helderop. Volgens Eva wordt social media ook binnen logopedie steeds belangrijker. Lees haar blog.

Eva-Legierse 250 bij 175

Eva behandelt kinderen en volwassenen met spraak- en taalstoornissen, afwijkende mondgewoonten, stemproblemen, stotteren, gehoor en lees- en schrijfproblematiek.

‘De praktijk heeft verschillende vestigingen. Ik werk in Vlaardingen, Rijswijk en ’s-Gravenzande. Lekker afwisselend dus. Een van onze praktijken is gevestigd bij een tandartspraktijk. Daar geef ik therapie die gericht is op het versterken van de oro-faciale musculatuur. Samen met een collega ben ik ook praktijkmanager. Dit betekent dat we ons bezighouden met de ontwikkeling van de praktijk en de professionele ontwikkeling van collega’s. Dat is een mooie aanvulling op mijn eigen werk als behandelaar.

We zoeken steeds naar nieuwe mogelijkheden om logopedie onder de aandacht te brengen. Sindskort verzorg ik met twee collega’s de facebookpagina ‘Logopraat’. Speciaal daarvoor hebben we een korte video opgenomen over spraak-taalontwikkeling bij baby’s van 0 tot 6 maanden. Dit is een mooie manier om voorlichting te geven over hoe je problemen bij een kind signaleert en welke rol de logopedist hierin kan spelen. We delen de filmpjes ook met scholen in de buurt. Ook binnen de behandelingen gaan we steeds meer met film en video werken. Bijvoorbeeld door behandelinstructies te filmen en aan patiënten mee te geven. Dit wordt steeds meer de toekomst.

Kwaliteit in je werk vinden we heel belangrijk binnen onze praktijk. Daarom doen wij ook tweejaarlijks een vrijwillige kwaliteitstoets. In december deden we dit al voor de derde keer. Hiermee toon je ook aan je patiënten aan dat je goed werk levert. Het scheelt wel dat we voor de administratie werken met Incura. Daar zitten alle onderdelen in verwerkt waar de kwaliteitstoets om vraagt. Wanneer je in Incura een dossier opbouwt, staat daarin heel duidelijk aangegeven hoe je onderdelen moet omschrijven en welke criteria belangrijk zijn voor de kwaliteitstoets. Dat werkt heel prettig.

Incura heeft ook een app waardoor je overal kunt inloggen, of het nu op je pc, tablet of smartphone is. Zo kan ik op mijn telefoon heel snel even kijken wanneer ik mijn volgende afspraak heb. En via de app kun je met je telefoon ook heel makkelijk stemopnames en foto’s maken en die toevoegen aan het dossier. Dat vind ik echt heel handig. De informatie is goed beveiligd en dat is zowel voor ons als de patiënt een prettig idee.’