Blog: ‘Altijd op zoek naar verdere professionalisering’

De praktijken van logopedisten Anneke Tromp en Danike van Overeem-Polano hebben wel iets van elkaar weg. Beiden hebben ze een team van deskundige logopedisten samengesteld, dat de cliënten op verschillende locaties behandelt.

afbeelding blog 250x175

‘23 jaar geleden is Logopedie Haarlem gestart als kinderlogopediepraktijk, maar we blijven maar groeien; inmiddels bieden we zorg van nul tot honderd jaar’, vertelt Danike. Anneke vierde onlangs de 104e verjaardag van haar oudste cliënt. ‘Ouderen en zuigelingen behandelen we meestal aan huis. SpreekTaal is enerzijds een eerstelijnspraktijk, maar we verzorgen ook tweedelijns zorg in verschillende zorginstellingen in ’t Gooi’, vertelt ze. ‘Daar is slikproblematiek onze corebusiness, zowel de behandeling als het geven van onderwijs.’

Beide logopedisten bieden met hun middelgrote praktijk een breed scala aan behandelingen. Anneke: ‘Bij mij hebben alle logopedisten hun eigen specialiteit. Overal heb ik er twee van in huis: voor stem, Parkinson, slikstoornissen, kleine kinderen, en ga zo maar door.’ Ook Danike biedt haar logopedisten de kans om hun eigen expertise binnen de logopedie te ontwikkelen: ‘Ik ben ervan overtuigd dat we dan de beste zorg bieden, want iedereen doet dat waar zijn hart ligt.’

Danike ziet zichzelf als veel meer dan alleen een logopedist: ‘Als praktijkhouder ben je ook HR-manager, boekhouder en nog veel meer waar je eigenlijk niet voor bent opgeleid. Ik ben altijd op zoek naar verdere professionalisering – dat is ook waar Anneke en ik elkaar vinden.’ Anneke beaamt dat: ‘Als je tegen dingen aanloopt, is het fijn om die samen te kunnen bespreken. En beiden zijn we enthousiast over de software van Intramed. Die biedt je de mogelijkheid om veel efficiënter en effectiever te werken, waardoor je veel tijd wint.’

Zowel Anneke als Danike gebruikt verschillende onderdelen van Intramed, waaronder de modules voor verslaglegging en verslaggeving. ‘Danike gebruikt het op een net andere manier dan ik, dat is interessant om te volgen’, vertelt Anneke. ‘Zij gebruikt bijvoorbeeld een module waarin je testformulieren in kunt vullen, terwijl ik het prettiger vind om dat nog op papier te doen. Maar in Intramed kun je dan wel weer heel mooi VAS-schalen weergeven. Wij gebruiken de software ook voor klanttevredenheidsonderzoek en afgelopen najaar voor de audit. Dan kun je mooi zorgen dat de dossiers goed op orde zijn.’

Het meest te spreken zijn beiden over de helpdesk. Danike: ‘Ze luisteren goed en blijven zich ontwikkelen.’ Anneke stuurde de helpdesk zelfs een wisselbeker als compliment. ‘In de toekomst stap ik over naar de online versie, zodat ik altijd en overal bij mijn gegevens kan. Super handig!