Uniforme vragenlijst meten klantervaringen

Vanaf nu is er één uniforme vragenlijst om klantervaringen over logopedische zorg in de eerstelijn te meten. De nieuwe vragenlijst - Patient Reported Experience Measure (PREM) - vervangt de huidige klantervaringsonderzoeken (KEO) voor de eerstelijn.

prem

De PREM is aanzienlijk korter dan de KEO en vermindert de administratieve lasten. De vragenlijst wordt door alle zorgverzekeraars erkend.

Wat levert het meten van klantervaringen u op?
Feedback vragen van uw patiënten levert waardevolle informatie op voor u als logopedist. Het geeft aanknopingspunten voor verbetering van de geboden zorg en de praktijkvoering. De NVLF biedt in 2018 workshops aan die u kunnen ondersteunen bij het interpreteren van de informatie en doorvoeren van verbeteringen. Daarnaast helpt het de vereniging om met landelijke gegevens de logopedie te profileren. Het uitvoeren van klantervaringsonderzoek levert punten op voor het Kwaliteitsregister Paramedici. De NVLF adviseert haar leden om deel te nemen aan de PREM, zowel voor henzelf als voor de beroepsgroep als geheel.

Overgangsperiode
In december hebben de softwareleveranciers en de meetbureaus CTO logo, Mediquest en Qualizorg de vragenlijst ontvangen. Hen is gevraagd de vragenlijst zo spoedig mogelijk, bij voorkeur vanaf 1 januari 2018, beschikbaar te stellen aan logopedisten. Aangezien dit niet voor alle leveranciers haalbaar is, is het mogelijk dat de PREM logopedie enige tijd later voor u beschikbaar is. De zorgverzekeraars Zilveren Kruis, CZ, Menzis en De Friesland hebben voorwaarden over de PREM logopedie opgenomen in hun inkoopbeleid 2018. De NVLF stemt op dit moment met de zorgverzekeraars af hoe met de verplichting omgegaan moet worden.

Hoofdlijnenakkoord
De afspraak om te komen tot één uniforme vragenlijst logopedie is een afspraak die gemaakt is binnen het Hoofdlijnenakkoord Paramedische Zorg.

De vragenlijst PREM logopedie kunt u inzien op de website van de NVLF.