Een LCV’er, een Logopedie Contractanten Vertegenwoordiger, is een logopedist die het vak logopedie vertegenwoordigt bij de zorgverzekeraars. Namens de logopedisten met een overeenkomst is de LCV’er de contactpersoon bij een zorgverzekeraar.
De LCV’er spreekt met vertegenwoordigers van de zorgverzekeraar over zaken die te maken hebben met logopedie. Zorgverzekeraars hebben verzekerden uit het hele land zeker de grootste zorgverzekeraars zoals Menzis, Zilveren Kruis, CZ en VGZ. Hierdoor spreken de LCV’ers namens alle logopedisten uit het land met de zorgverzekeraar. Dit geldt zowel voor logopedisten werkzaam in de eerstlijnspraktijk als voor logopedisten werkzaam in een instelling met een eerstelijnsovereenkomst.
Wat doet een LCV’er?
Als vertegenwoordiger namens de logopedisten spreekt de LCV’er met de zorgverzekeraars. Het mag daarbij, op grond van de Mededingingswet, niet gaan over prijzen of marktverdeling. Wel mag worden gesproken over zaken als toegankelijkheid van de zorg, kwaliteit in de meest ruime zin van het woord, de wijze van declareren etc. De LCV’er sluit ook geen contracten af namens een groep logopedisten. De individuele zorgverlener bepaalt zelf of het contract dat hem/haar wordt voorgelegd wordt getekend.
De LCV’er mag afspraken maken over:
• Kwaliteit
• Nieuwe behandelmethoden / producten
• Declaraties
• Intercollegiale toetsing
• Minimum en maximum volume per logopedist (indien actueel)
De LCV’er mag geen afspraken maken over:
• Tarieven
• Overeenkomst
• Vestigingsbeleid
Dit betekent niet dat in een overleg deze onderwerpen niet ter sprake mogen komen.
Wie kan LCV’er worden?
Iedere logopedist die een contract heeft met een zorgverzekeraar kan LCV’er worden. De LCV’er is een kaderfunctie binnen de NVLF. Een LCV’er moet daarom lid zijn van de NVLF.
Wat verwacht de NVLF van een LCV’er?
De LCV’er vervult een kaderfunctie binnen een orgaan van de NVLF. De NVLF vindt het daarom van belang dat, in het belang van de leden, er afstemming en coördinatie plaatsvindt tussen de NVLF en diegenen die overleggen met de zorgverzekeraars. Om die reden bevestigen zowel de LCV’er als de NVLF dat een logopedist als LCV’er wordt aangemerkt door middel van een benoemingsbrief. Een LCV’er kan maximaal twee maal benoemd worden voor een periode van vier jaar.
De NVLF verwacht van de LCV’er dat:
• De LCV’er zich inspant om zicht te krijgen op de wensen en opvattingen van de achterban en deze in het overleg met de verzekeraar inbrengt en bepleit;
• De relevante onderdelen uit het overleg met de verzekeraar terugkoppelt naar het bureau van de NVLF, de andere LCV’ers en naar de achterban;
• De door de NVLF landelijke georganiseerde bijeenkomsten van LCV’ers gericht op agendasetting, afstemming en deskundigheidsbevordering bijwoont.
Taakomschrijving LCV’er:
• Vertegenwoordiger namens de logopedisten bij een zorgverzekeraar;
• Schakel tussen de logopedisten en de zorgverzekeraar;
• Schakel tussen het bureau NVLF en de zorgverzekeraar;
• Rondom een overleg met de zorgverzekeraar overleggen met bureau en/of achterban;
• Draagt zorg voor een verslag van het overleg voor de leden na afloop van een overleg met de Zorgverzekeraar;
• Het verplicht deelnemen aan landelijk georganiseerde overlegsituaties en/of een bij- of nascholing door het bureau;
• Op de hoogte zijn van het beleid van de beroepsvereniging;
• (indien noodzakelijk) afstemming met collega LCV’er van andere zorgverzekeraars;
• Inwerken van een opvolger en overdragen van schriftelijke en mondelinge informatie.
Hoe communiceert de LCV’er met de achterban?
Voor de communicatie met de achterban zijn er verschillende mogelijkheden:
• De nieuwsbrief van de NVLF;
• De website;
• Gebruik van sociale media, zoals LinkedIn;
• (Indien noodzakelijk) een bijeenkomst voor logopedisten. Sommige zorgverzekeraars en of groepen logopedisten organiseren zelf (regionale) bijeenkomsten.
Ondersteuning NVLF
• De NVLF organiseert bijeenkomsten voor LCV’ers gericht op agendasetting, afstemming en deskundigheidsbevordering;
• De NVLF geeft informatie over zaken die relevant zijn voor het werk van LCV’ers en fungeert als informatieknooppunt;
• Een beleidsmedewerker is beschikbaar voor advies en ondersteuning van de LCV’er;
• Een beleidsmedewerker van het bureau neemt deel aan het overleg met de zorgverzekeraars samen met de LCV’ers;
• Voor de vergoeding van de werkzaamheden geldt de onkostenvergoedingsregeling van de NVLF.